2008-04-12

Det räcker inte att bara byta bränsle

DN skriver

"Personbilen är inte värsta miljöskurken"
Nej men det betyder inte att personbilarna saknar betydelse.
Dessutom är det så att etanolbilarnas förbrukning har ökat med 16 %. Så det räcker inte att byta bensin mot etanol.

Vägverket har gått tillbaka ända till 1990 för att få bättre perspektiv på utvecklingen och sedan brutit ned utsläppen i olika delar av vägtrafiken för att bättre förstå bilarnas roll.
Man borde inte behöva mer fakta för att inse att all vägtrafiken är ett klimatproblem. Utsläppen måste minska men även antalet transporter såväl person som gods.

En teknikutveckling är nödvändig men bränsleskatten måste öka plus att det införs en kilometerskatt för tung vägtrafik. Intäkterna från detta ska då användas till att t.ex. investera i klimatriktiga transportsystem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi producerar mer och mer. Hur ska vi transportera det vi producerat om järnvägarna är fulla med tåg och det bara finns lastbil kvar som alternativ?

Nej, du får nog ta och tänka om ordentligt. Antingen får vi fortsätta med att förbättra teknik och småskaligt hålla tillbaka ökningarna eller så får vi göra något annat. Som att skjuta ihjäl varandra så att vi inte är så många som ska transporteras och födas med mat.

Yngve , sa...

Just det! Problemet är att lastbilen är det enda alternativet. Öka järnvägskapaciteten så finns det ett alternativ till.

Vi måste bygga samhället så att antal transporter minskas. Det är ingen naturlag att antal transporter måste öka. Det är möjligt att föra över vägtransporter till järnväg redan nu. Om man dessutom bygger ut järnvägen kan man föra över ännu mera.

Vi måste även inse att det blir problem speciellt med transporter om vi bygger upp stora städer som inte producerar mat. Ser vi till så att hela landet får leva har vi i Sverige stora möjligheter att minska antalet transporter.

Givetvis ska vi använda teknikutvecklingen men det räcker inte.

Tycker inte du anonyme skrivare att det finns ett klimathot?