2008-01-17

Oansvarigt uttalande

Majoritetens ansvariga kommunalråd för skolfrågor kommenterar neddragningen inom BSN Lund stad med "– Det här är inget extremt. Så här är det varje år, men när höstterminen kommer är det inga lärare som får gå. I och med att vi växer med 2 000 personer om året i kommunen tror jag att det kommer att lösa sig.

Hade neddragningen bara berott på minskat antal elever så hade det inte varit så konstigt. Nu är det ju inte så. Neddragningen, på nästan 20 miljoner, inom Lunds Stad beror på en totalt minskad ram, en ny omfördelning som missgynnar skolor med många elever med utländsk bakgrund, modersmålsundervisningen finansieras inte längre med extra pengar.

6 kommentarer:

Christoffer Willenfort sa...

Nu har du direkta felaktigheter här.

Det är inte så att modersmålsutbildningen inte längre finansieras med extra pengar.
skilnaden är att modersmålsundervisningen inte längre är en egen struktur som innan, Pengarna till modersmålsundervisningen är inlagda i de pengar som rektorsområdena får och sen är det rektorsområdena som ska ordna modersmålsundervisning.
få dina fakta rätt innan du kritiserar.

Christoffer Willenfort sa...

En liten kommentar till.

Kallade Du det att missgynna män då kvinnor fick rösträtt ?

För det nya systemet ger mer pengar till skolor med elever med behov av städ.

Yngve , sa...

Du håller med mig. Du skriver att själv att pengarna till modersmålsundervisningen är inlagda i de pengarna som rektorsområdena får.

Jag uttryckte mig kanske lite fel. Tidigare hade modersmålsundervisningen en egen budget som utgick ifrån verksamhetens omfattning. Nu blir det en skolpeng och inom den ska modersmålsundervisningen finansieras.

Tidigare fick man resurser efter behovet av modersmålsundervisningen. Kriterierna för modersmålsundervisningen är inte desamma som för direkt skolpeng. Vilket leder till att resurserna till modersmålsundervisningen blir lägre i vissa skolor där behovet är stort och högre där behovet är mindre.

Modersmålsundervisningen har fungerat bra i Lund. det har varit bra samordning som gjort den effektiv.

Min poäng var att jag tycker det är märkligt och icke ansvarstagande att kommunalrådet bemöter neddragningen med "tror jag att det kommer att lösa sig".

Visserligen kan tron försätta berg sägs det men borde inte direkt skolpeng bygga på mer fakta än tro?

Yngve , sa...

Jag vet inte riktigt hur du resonerar?

Det finns inget i förslaget som gör att det blir mer pengar till skolor med elever med behov av stöd.
(jag antar att du menar stöd, inte städ)

Det är snarare tvärtom speciellt när det gäller modersmålsundervisningen. Om det inte vore en neddraging varför måste så många tjänster försvinna. Detta kan inte förklaras av mindre årskullar.

Hur du fick in "missgynna män då kvinnor fick rösträtt" får du förklara.

Christoffer Willenfort sa...

Det jag vänder mig mot är att du i ditt inlägg får det att låta som om man tog bort budgeten för modersmålsundervisningen och tvingade rektorerna att använda andra pengar för att finnansiera den.

Personligen anser jag att det är bättre att modersmålsundervisningen inte särfinansieras då det ledde till en hel del innefektiv situationer, samt att rektorerna inte hade kontroll. Nu så kan varje rektorsområde sjäva hantera undervisningen på det sätt som fungerar bäst.

Ang missgynna:


Det jag ville peka på är att ordet missgynna skal ENDAST användas så en person får MINDRE än en annan person. Det är fel att använda ordet om en person inte längre GYNNAS lika mycket. Vilket är fallet här. Skolor i områden med många invandrare GYNNAS inte lika mycket som innan eftersom det nya systemet tar individhänsyn och inte områdeshänsyn. MEN, detta är inte att missgynna, för att det skulle vara att missgynna så skulle skolorna vara tvugna att få MINDRE pengar för att de var i områden som är invandrartäta.

Det är en viktig skilnad här eftersom du vilseleder dina läsare pga slarvit användande av språket

ps: jup det var stöd inte städ, ett stavfel slank förbi kontrollen, sånt händer då man är dyslektiker.

Yngve , sa...

Det är givetvis en tolkningsfråga om man tog bort från modersmålsundervisningen eller ej. Helt klart är dock att den nuvarande majoriteten har minskat anslagen till skolan inklusive förskolor.
Detta är vilseledande att inte erkänna detta.

Eftersom man nu har en direkt skolpeng som inte tar lika mycket hänsyn till de skolor som har många barn som är i behov av modersmålsundervisning så kommer det att ge mindre anslag till denna om man inte tar pengar från den övriga verksamheten.

Hade modersmålsundervisningen inte fungerat hade det kanske behövts en förändring men så är inte fallet.

Jag vet inte om jag är mer vilseledande än du. Det får andra bedöma.