2008-08-06

Sjöfart i medvind!

Ny Teknik skriver : "Rörande ceremoni när vindskepp döps"

"I helgen döptes världens första vinddrivna skepp som får kraft genom s k Flettner-rotorer. E-Ship 1 ska hon heta och i december ska hon börja frakta vindkraftverk åt turbinbyggaren Enercon.

Efter dop och sjösättning bogserades E-Ship 1 till utrustningkaj för att få ombord resterande utrustning innan det är dag för jungfrufärd i slutet av året.

E-Ship 1 är i princip att betrakta som motorseglare. I maskinrummet står två dieslar på 3500 kW effekt vardera. En konventionell lösning. Men på däck står fyra 25 meter höga rör och snurrar. Rören fungerar i stället för segel. Cylindrarna kalas Flettner-rotorer, och framdrivningen bygger på den s k Magnuseffekten, känd sedan 1800-talet.

Effekten uppstår när en cylinder roterar i en luftström. På ena sidan accelereras luften, på den andra bromsas den.
På den sida där luften strömmar snabbast uppstår undertryck, precis som på en flygplansvinge. Undertrycket utnyttjas för att driva fartyget framåt.

Flettner-rotorer är tio gånger så effektiva som vanliga segel med samma yta. På 1920-talet gjordes flera lyckade försök, men intresset för vinddrift var då i avtagande efter segelfartygsepoken.

E-Ship 1 kommer att kunna komma upp i en fart av 16 till 17 knop vid 7 knops vindhastighet (ungefär 3,5 meter per sekund). Bränslebesparingen är 30 – 40 procent."
Undrar vilken hastighet fartyget kommer upp i med enbart vindkraft???

Det behövs verkligen lite ny teknik inom sjöfarten. Visserligen är tekniken inte helt ny men i ny tappning. Det nedre skeppet är frånn 1920-talet.

Det positiva med att frakta stora mängder på stora båtar förtas av att de oftast kör på det sämsta bränslet och saknar reningsutrustning.

Inga kommentarer: