Ny Teknik skriver : "Rörande ceremoni när vindskepp döps"
"I helgen döptes världens första vinddrivna skepp som får kraft genom s k Flettner-rotorer. E-Ship 1 ska hon heta och i december ska hon börja frakta vindkraftverk åt turbinbyggaren Enercon.
Efter dop och sjösättning bogserades E-Ship 1 till utrustningkaj för att få ombord resterande utrustning innan det är dag för jungfrufärd i slutet av året.
E-Ship 1 är i princip att betrakta som motorseglare. I maskinrummet står två dieslar på 3500 kW effekt vardera. En konventionell lösning. Men på däck står fyra 25 meter höga rör och snurrar. Rören fungerar i stället för segel. Cylindrarna kalas Flettner-rotorer, och framdrivningen bygger på den s k Magnuseffekten, känd sedan 1800-talet.
Effekten uppstår när en cylinder roterar i en luftström. På ena sidan accelereras luften, på den andra bromsas den.På den sida där luften strömmar snabbast uppstår undertryck, precis som på en flygplansvinge. Undertrycket utnyttjas för att driva fartyget framåt.
Flettner-rotorer är tio gånger så effektiva som vanliga segel med samma yta. På 1920-talet gjordes flera lyckade försök, men intresset för vinddrift var då i avtagande efter segelfartygsepoken.
E-Ship 1 kommer att kunna komma upp i en fart av 16 till 17 knop vid 7 knops vindhastighet (ungefär 3,5 meter per sekund). Bränslebesparingen är 30 – 40 procent."

Det behövs verkligen lite ny teknik inom sjöfarten. Visserligen är tekniken inte helt ny men i ny tappning. Det nedre skeppet är frånn 1920-talet.
Det positiva med att frakta stora mängder på stora båtar förtas av att de oftast kör på det sämsta bränslet och saknar reningsutrustning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar