Ny Teknik skriver : "Stirlingmotorn åter till Sverige - största fabriken byggs i Åmål"
"Ett nytt svenskt miljöteknikföretag ska bygga upp en storskalig tillverkning av solkraftverk i dalsländska Åmål. Hjärtat i solkraftverket är en 9 kW Stirlingmotor som drivs av värmen från solen.Ännu en teknik som inte är ny men som ändå tillhör framtiden. Redan 1816 sökte Robert Stirling patent.
Cleanergys vd visar hur enkelt Stirlingmotorn fungerar. Den består av en varm och en kall cylinder mellan vilka den permanent inneslutna gasen pumpas fram och tillbaka av två kolvar. I ena cylindern hettas gasen upp av en yttre värmekälla (koncentrerat solljus), varvid den expanderar och trycker på kolven med stor kraft. Gasen trycks över till den andra sidan, där den kyls ned och kan komprimeras med lägre tryck. Kolvarna driver en vevaxel som kopplas till en generator, som producerar elektrisk ström.
Cleanergys 9 kW Stirlingmotor med generator. Hela paketet väger cirka 250 kilo. Vevaxlar och annan mekanik är standardprodukter i bilindustrin, som Cleanergy köper från Volvos och Saabs underleverantörer."
Fabriken ska börja med att tillverka 1000 motorer och kraftverk per år för att sedan öka till 10.000 per år. Energikostnaden ska bli lägre än "vanlig" solenergi. Intressant att dessa motorer och kraftverk är lite mindre att de kan löna sig i vanliga bostadshus.
"Så här fungerar Cleanergys solkraftverk.Mångfald i enrgiomvandlandet är bra. Dumt att lägga alla ägg i en korg.
Solparabolen koncentrerar solstrålningen mot en Stirlingmotor som går igång av värmen från solpanelen. Stirlingmotorn i sin tur driver en generator som ger elektriskt ström.
Det är det som är själva Stirlingprincipen, gas som hettas upp till 600 grader och sedan kyls ned till 70 grader får motorn att gå, tyst och utsläppsfritt.
Hela paketet ryms i en container. Hela kraftmodulen med motor och generator sitter upphängd framför centrum av solparabolen. Den är ungefär en kubikmeter stor och väger 250 kilo.
Den 50 kvadratmeter stora solparabolen är uppbyggd av 16 stycken tre meter långa paneler."
Det har tidigare gjorts försök att använda Stirlingmotorn men det har inte lyckats så bra. Visserligen har de använts i svenska ubåtar. Förhoppningsvis lossnar det nu.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar