Den 2 april genomförde Miljöpartiet, SEKO och Transportarbetareförbundet ett gemensamt seminarium i riksdagen om hur klimatpåverkan från godstrafiken kan minska. Bland talarna visade det sig finnas en stor enighet om behovet av kilometerskatt för tunga lastbilar.
Här kan ni se en intervju med Jonas Åkerman, forskare vid KTH och en av författarna till "Tvågradersmålet i sikte?".
Jonas Åkerman betonade i sitt föredrag två strategier för att minska godstrafikens klimatpåverkan. För det första en bättre samordning mellan transportslagen, till exempel med omlastningscentraler som gör det lättare att använda järnväg, sjöfart och lastbil som komplement. För det andra ekonomiska styrmedel som gör det dyrare att transportera gods med fossila bränslen. Ett exempel är kilometerskatt för tunga lastbilar, vilket också klimatberedningens föreslagit att införas senast 2011. Åkerman menade att det behövs ett trendbrott för att hejda ökningen av godstransporter. Det räcker inte med ny teknik, det behövs också en överföring av trafik från lastbil till järnväg och sjöfart, och bättre kombinationer mellan dem tre.
Läs mer!
2008-04-04
Stor enighet om kilometerskatt
Etiketter: klimat, miljö, transporter
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar